12 Eylül 2013 Perşembe

Hayaletler ve Harabeler

Ben Catmull
Fantagraphics 2013

"Eski, unutulmuş tekinsiz evler, onların tuhaf hikâyeleri ve onları ziyaret edebilecek kadar cesur olanların deneyimlerine, Hayaletler ve Harabeler'e hoş geldiniz. Bu kitabı medeniyetten uzak bir yerde geceyarısı karanlıkta, tercihen bir elektrik kesintisi sırasında okumanız önemle tavsiye olunur."

Kim iyi bir hayalet hikâyesi sevmez ki? Evet, geçenlerde Fantagraphics'in yayınladığı, tatlı bir mizah anlayışıyla örülmüş naif anlatımı yanı sıra ilgi çekici illüstrasyonlarıyla da dikkat çeken bu eseri Türkçeleştirdiğim küçük bir alıntıyla örnekleyeyim istedim.


Grafiklerin dikkat çekiciliği güzelliklerinin yanısıra, kullanılan farklı teknikten de kaynaklanıyor. En azından benim bilmediğim bir teknik. Masonit üzerine scratchboard işlemesi... Biraz gravürü andırıyor. Tekniğin sanatçı Andrew John Mullen tarafından bir uygulamasını da nette buldum (pek çok diğer örnekle birlikte), bir bakın o da ilginizi çekecektir sanırım.

2 yorum:

  1. Gustave Dore taşbaskılarını ve Thomas Ott tarzını çağrıştırdı çizimler bana. Ama Thomas Ott çizimlerinden çok daha iyiler. Basılı haliyle elimde olsa da şöye sindire sindire incelesem duygusu oluşturuyor insanda.

    Videodaki müzik de yanında bonus olmuş. :) Teşekkürler Stoktan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dore da gravürcü illüstratördü, İlahî Komedya resimlerini nasıl unutabiliriz. Gerçekten Catmull'da Dore ve Ott karışımı havası olduğunu söylemek mümkün, bence de doğru tesbit.

      Bu oyma-baskı teknikleri veya scratchboarddaki kazıma tekniği zorlu işler ama eşsiz ürünlere imkân veriyor. İstanbul gravürleri üzerine derleme kitaplar da çıkmıştı ama o sıra çok pahalı olmaları sebebiyle alamamıştım. Tekrar bir gündeme almam lâzım diyorum kendime...

      Andrew Mullen videosunda hakikaten hoş bir sunum yapmış değil mi, ben de çok sevdim doğrusu. :)

      Sil